De nieuwe BMW R 1250 RT.

De nieuwe BMW R 1250 RT.

Ontdek 'm hier!

DE VERNIEUWDE BMW R 1250 RT

De nieuwe BMW R 1250 RT: De referentie onder de dynamische tourers is nu nog geavanceerder en innovatiever om maximaal te genieten van de motor tijdens lange ritten.

Al meer dan vier decennia lang staat de afkorting 'RT' van BMW Motorrad synoniem voor dynamische touringmotorfietsen, die comfort op lange ritten combineren met dynamisch rijplezier op plattelandswegen. Meer zelfs: een BMW RT heeft in deze klasse altijd de maatstaf gezet. Om ervoor te zorgen dat dit ook in de toekomst het geval blijft, heeft BMW Motorrad ingrijpende wijzigingen en innovaties aangebracht aan de nieuwe R 1250 RT – voor nog meer rijplezier en tourgenot op het allerhoogste niveau. Zoals voorheen staat de legendarische 2-cilinder boxermotor garant voor comfortabele ritten en een dynamische aandrijving. Hij heeft nog steeds een cilinderinhoud van 1.254 cc en levert 100 kW (136 pk) in de huidige EU5-registratie. Dankzij de BMW ShiftCam-technologie, die de timing en lifthoogte van de inlaatkleppen regelt, biedt hij een uitzonderlijk vermogen bij alle toerentallen, een uiterst soepele en geraffineerde werking en uitstekende verbruiks- en emissiewaarden.

Dynamic Traction Control (DTC) en nieuwe 'Eco'-rijmodus standaard. Riding Modes Pro met optionele voorselectie van de rijmodus en regeling van het motorkoppel (MSR).

De standaard dynamische tractiecontrole DTC garandeert een hoog veiligheidsniveau dankzij de uitstekende tractie, terwijl de nieuwe standaard ‘Eco’-rijmodus de rijder helpt het best mogelijke brandstofverbruik te verzekeren.

De nieuwe R 1250 RT Adventure kan af fabriek worden uitgerust met ‘Pro Riding Modes’. Een ander nieuw onderdeel van Riding Modes Pro is de regeling van het motorkoppel (MSR), die kan worden gebruikt om onstabiele rijomstandigheden te vermijden die zich kunnen voordoen tijdens het uitbollen of terugschakelen door overmatige remslip aan het achterwiel.

Nieuw BMW Full Integral ABS Pro-systeem standaard.

In zijn jongste uitvoering is de R 1250 RT standaard uitgerust met het nieuwe Full Integral ABS Pro-systeem van BMW Motorrad. Dit is een remsysteem waarbij zowel de hand- als de voetrem gebruikt worden om de voor- en achterremmen gelijktijdig te bedienen. In combinatie met de kwaliteiten van ABS Pro met optimalisering van de kantelhoek en dynamische remkrachtverdeling is Full Integral ABS Pro het perfecte remsysteem voor een tourer zoals de R 1250 RT.

Nieuwe 'full led'-koplamp met richtingaanwijzers en nieuwe lichtfuncties af fabriek.

De nieuwe standaard 'full led'-koplamp verlicht de weg al met een ongeëvenaarde intensiteit en helderheid. De nieuwe koplamp met zwenkfunctie gaat nog een stap verder: met de optie ‘Adaptive Turning Light’ verandert het dimlicht van de standaard 'full led'-koplamp in de bocht naargelang de kantelstand. Op die manier wordt de bocht zo goed als volledig verlicht omdat het licht beweegt naar waar de motor heen rijdt. Dankzij nieuwe lichtfuncties is de rijervaring van de nieuwe R 1250 RT nog intenser en zijn er ook nog praktische voordelen. Zo zullen de 'Welcome'-functie, de 'Goodbye'-functie voor het afscheid en de 'Follow me home'-functie ter begeleiding als optie beschikbaar zijn in de toekomst.

Dynamic Cruise Control (DCC) standaard. Active Cruise Control (ACC) – snelheidsregelaar met geïntegreerde afstandsregeling voor ontspannen rijden als fabrieksoptie.

In combinatie met de standaard Dynamic Cruise Control (DCC) betekent ‘dynamisch’ dat de vooraf ingestelde snelheid constant wordt gehouden wanneer men bergaf rijdt. Als het remeffect van de motor daarvoor niet volstaat, wordt de volledig geïntegreerde rem automatisch geactiveerd om de gewenste rijsnelheid aan te houden. De Active Cruise Control (ACC), die als optie verkrijgbaar is, gaat nog een stap verder. Dankzij radartechnologie kan ontspannen worden gereden met afstandscontrole en hoeft de rijder de rijsnelheid niet aan te passen aan zijn voorligger.

Nieuw 10,25” groot tft-kleurenscherm met geïntegreerd navigatiesysteem voor standaard handige routeplanning en uitgebreide connectiviteit.

De nieuwe R 1250 RT is uitgerust met een 10,25" groot tft-kleurenscherm met geïntegreerde kaartnavigatie en connectiviteit. Dankzij zijn uitstekende leesbaarheid, duidelijke menunavigatie en sterk geïntegreerd bedieningsconcept staat de nieuwe R 1250 RT aan de top van het gamma motorfietsen in serieproductie. Als primeur op een motor maakt het nieuwe 10,25"-kleurenscherm het mogelijk om een navigatiekaart weer te geven in het instrumentenbord, zodat er geen extra scherm nodig is.

Behalve de introductie van de standaard connectiviteit en de navigatiekaart op het scherm is ook de nieuwe optie ‘Comfort telephony with extended smartphone connection’ beschikbaar. Een smartphone kan veilig in een opbergvak worden geplaatst dat beschermd is tegen spatwater en dat door een elektrische ventilator wordt verlucht. De batterij kan inductief of via een USB-aansluiting gebruiksklaar worden gehouden. Met het audiosysteem 2.0 biedt de nieuwe R 1250 RT een nog intensere geluidservaring dan zijn voorganger.

De nieuwe R 1250 RT: verbeterde reiscapaciteiten en dynamische prestaties dankzij het nieuwe bekledingspaneel. Exclusief tourerkarakter in een aantrekkelijke basislak en geraffineerde stijlvarianten.

Dankzij het nieuw ontwikkelde bekledingspaneel vooraan oogt de nieuwe R 1250 RT niet alleen frisser en dynamischer, maar verbetert hij ook de reis- en tourerkwaliteiten dankzij de bijkomende aerodynamische verbeteringen. Zo omsluit het nieuwe bekledingspaneel niet alleen de nieuwe ‘full led’-koplampen, maar is ook het bovenste deel van het bekledingspaneel kleiner geworden. Dat resulteert in een breder gezichtsveld voor de rijder en geeft de nieuwe R 1250 RT een lichtere en dynamischere uitstraling. Naast de aantrekkelijke basisversie in Alpine White 3 is de nieuwe R 1250 RT ook verkrijgbaar in de geraffineerde stijlvarianten ‘Elegance’, ‘Sport’ en ‘Option 719’.

De hoogtepunten van de nieuwe BMW R 1250 RT:

  • Authentieke boxermotor met BMW ShiftCam-technologie om de timing en slag van de inlaatkleppen te regelen.
  • Krachtige respons over het volledige toerentalbereik, voorbeeldig brandstofverbruik, voorbeeldige emissieniveaus, soepelheid en verfijning.
  • Vermogen en koppel: 100 kW (136 pk) bij 7.750 t/min en 143 Nm bij 6.250 t/min.
  • Pingelsensor voor geoptimaliseerde reiscapaciteiten.
  • Nieuw Full Integral ABS Pro-systeem van BMW Motorrad standaard.
  • Drie rijmodi standaard.
  • Nieuwe 'Eco'-rijmodus voor bijzonder zuinig rijden standaard.
  • Riding Modes Pro met bijkomende ‘Dynamic’-rijmodus en nieuwe regeling van het motorkoppel (MSR) als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Dynamic Traction Control (DTC) standaard.
  • Elektronische 'Dynamic ESA'-ophanging van de nieuwste generatie met volautomatische laadcompensatie als optie verkrijgbaar.
  • Hill Start Control Pro (HSC Pro) met uitgebreide functie als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Nieuw ontworpen bekledingspaneel vooraan met geoptimaliseerde aerodynamica.
  • Nieuwe standaard led-koplampen en nieuwe ‘full led’-koplampen met adaptief zwenklicht als fabrieksoptie verkrijgbaar
  • Connectiviteit: Nieuw, multifunctioneel instrumentenbord met 10,25" groot tft-kleurenscherm en tal van andere standaard voorzieningen.
  • Nieuwe optie ‘Comfort telephony with extended smartphone connection’.
  • Nieuw optioneel audiosysteem 2.0.
  • Nieuwe claxon met dubbele toon standaard.
  • Intelligent Emergency Call als fabrieksoptie verkrijgbaar.
  • Aantrekkelijke basislakuitvoering, naast de drie stijlvarianten ‘Elegance’, ‘Sport’ en ‘Option 719’ als fabrieksopties.
  • Brede waaier aan opties en originele accessoires van BMW Motorrad.
Peter D'Haese & Team

Bron: www.bmwgroup.com




Terug naar overzicht